Na nośnikach przechowujemy wiele ważnych dla nas danych. Dziś o tym jak je zabezpieczać i przechowywać.
Po pierwsze: kopia zapasowa
Niezależnie od tego jakie dane, gdzie i w jaki sposób przechowujemy ważne jest, aby robić ich kopie zapasowe. Mamy dużo większą pewność, że naszym danym nic się nie stanie nawet w przypadku awarii lub zagubienia jednego nośnika. Oczywiście ważne jest, aby przechowywać urządzenia zgodnie z zaleceniami producenta czyli nośniki elektromagnetyczne (karty pamięci, dyski twarde) trzymać z dala od źródeł promieniowania elektromagnetycznego, nie wystawiać ich na bezpośrednie działanie ognia. Ważnym jest też utrzymanie wtyczek lub styków w dobrym stanie tak, aby nie występowały problemy przy podłączaniu i odłączaniu.
Po drugie: typy zabezpieczeń
Są dwa rodzaje zabezpieczeń. Po pierwsze dane możemy zabezpieczyć fizycznie np. wsadzając dysk do sejfu. Oczywiście nie każdy dysk da się od tak wsadzić, poza tym uciążliwe może być jego wyciąganie chyba że jest to np. Segate opisany w innym artykule. Zabezpieczyć fizycznie możemy np. karty pamięci przechowując je w etui. Fizyczne możemy także zabezpieczyć nasze urządzenia przez tzw. Kensington Lock. Jest to specjalna linka które umożliwia przypięcie komputera, monitora, projektora lub innego urządzenia do np. biurka. Drugim rodzajem jest zabezpieczenie danych używając specjalnego oprogramowania. Ma ono uchronić nas przed dostępem osób niepowołanych.
Po trzecie: programy zabezpieczające
Do dyspozycji mamy mnóstwo programów i aplikacji które ułatwią nam zabezpieczanie danych. Jeśli my i tylko my korzystamy z komputera, nie chcemy, aby nikt inny miał od niego dostęp możemy użyć programu TrueCrypt. Umożliwia między innymi zaszyfrowanie całego dysku twardego, stworzenie ukrytej partycji na hasło, zaszyfrowanie pendrive’a i wiele innych. Niestety hasła nie da się odzyskać, więc jeśli zapomnimy hasło, tracimy dostęp do danych. Hasło dostępu do nośnika powinno mieć kilkanaście znaków, nie być hasłem słownikowym, opierać się na kombinacji liter, liczb i znaków specjalnych. Jeśli nie chcemy zabezpieczać całego dysku, zawsze możemy użyć programu do archiwizacji takiego jak Win Rar lub 7zip. Możemy nasze dane połączyć w jeden plik, a przy okazji zabezpieczyć je hasłem. Dopiero taką ?paczkę? możemy wysyłać w chmurę, lub archiwizować na nośnikach zewnętrznych. Uchroni nas to przed wyciekiem naszych danych, nawet jeżeli zgubimy pendrive’a lub ktoś złamie nasze hasło dostępu do chmury. Jedynym ważnym elementem jest długość hasła, ponieważ inne metody zabezpieczania np. skanowanie odcisku palca nie są powszechnie stosowane.
Po czwarte: rozwaga
Jeśli wiemy, że lubimy gubić nasze nośniki to nie przenośny na nich zbyt wielu danych, szczególnie tych bardzo prywatnych, nośnik zaszyfrujmy. Laptopów, smartfonów, pendrive’ów nie pozostawiajmy bez nadzoru i opieki. Ktoś niepowołany nie musi od razu kraść laptopa, ale może zainstalować nam program szpiegujący który sczyta wszystkie hasła logowania do stron i wyśle je swojemu twórcy. Naszych nośników nie dawajmy nikomu kogo nie znamy i komu nie ufamy. Nawet jeśli nic na nośniku nie znajdzie może próbować odzyskać z niego dane.
<span class="dsq-postid" data-dsqidentifier="8279 http://www.web-news.pl/?p=8279">Jeden komentarz
Uzupełniłbym to jeszcze o bezpieczne przechowywanie haseł np. za pomocą programu KeePass.
Z kopiami zapasowymi, czasami robimy je na zewnątrz tj. w chmurze, wtedy warto po prostu zaszyfrować folder przed wysłaniem.