Wyniki badania przeprowadzonego przez Microsoft pokazują, że aż 91% Polaków chciałoby dostać pod choinkę gadżet technologiczny ? to znacznie więcej niż średnia europejska, wynosząca 78%. Jest to jednocześnie najbardziej stresująca kategoria prezentów dla obdarowujących.
Prezenty postrzegane jako najbardziej stresujące w zakupie:
1. Urządzenia technologiczne ? 36%
2. Odzież ? 33%
3. Biżuteria i zegarki ? 12%
4. Wyposażenie kuchni i domu ? 6%
5. Perfumy ? 7%
Badani jako przyczyny, dla których zakupy technologiczne sprawiają im problemy wskazywali przede wszystkim potrzebę poświęcenia zbyt wiele czasu na poszukiwania (28%), co pokazuje jak bardzo jesteśmy zabiegani przed Świętami. Natomiast w porównaniu ze średnią europejską, Polacy nie mają większych problemów ze zrozumieniem specyfikacji czy funkcji poszczególnych urządzeń (odpowiednio 27% i 8%).
Chcemy być również najbardziej ?technologicznie świadomi? w poszukiwaniach właściwego prezentu ? najczęściej sięgamy po recenzje internetowe (79% w porównaniu do 44% średniej europejskiej), dopiero potem zwracamy się do zorientowanych znajomych (40%) oraz sprzedawców (37%).
?Wraz z premierą Windows 8.1 na rynku pojawiło się mnóstwo nowych, innowacyjnych urządzeń technologicznych ? od tabletów PC po komputery typu all-in-one. Pozwala to technologię bardziej dostosować do naszego stylu życia. Dlatego też wybierając prezent warto zastanowić się nad potrzebami obdarowywanego, jego stylem pracy i hobby, a nie tylko szukać najmocniejszej specyfikacji? ? powiedział Łukasz Foks z polskiego oddziału Microsoft.
W bardziej szczegółowym ujęciu wyniki badania pokazują, że choć kobiety podobnie jak mężczyźni, chętnie otrzymałyby prezenty technologiczne, to znacznie rzadziej mają już skonkretyzowany wybór (29% kobiet w porównaniu do 63% mężczyzn). Z kolei zakup takiego gadżetu jest dla nich znacznie mniej stresujący (22% w porównaniu do 38%), mimo mniejszego zorientowania w nowinkach technologicznych (22% deklaruje brak rozeznania w porównaniu do 7% mężczyzn) i częstszej konieczności przeprowadzenia długich poszukiwań (47% w porównaniu do 26%). Dokonując wyboru, kobiety częściej niż mężczyźni ufają sprzedawcy (49% w porównaniu do 36%) czy ?swojej drugiej połówce? (33% w porównaniu do 7%).
Co tak właściwie wzbudza największe emocje? Polki zdecydowanie kierują się w stronę mobilności, wskazując tablety (22%) i smartfony (20%) jako najbardziej pożądane prezenty technologiczne. Polscy mężczyźni są nieco bardziej zachowawczy ? jedna czwarta chciałaby otrzymać tradycyjnego desktopa, wysoko na listach życzeń są również smartfony (18%), laptopy (16%) i ultrabooki (13%), dopiero potem tablety (12%).
Badanie zostało przeprowadzone wśród 7 500 konsumentów drogą ankiety elektronicznej i objęło następujące kraje: Austria, Bośnia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Łotwa, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, Węgry, Włochy, Ukraina. Próba dla Polski wyniosła 404 osoby.