Uruchomienie strony internetowej nie musi wymagać ponoszenia dużych kosztów, a może być nawet darmowe. Do dyspozycji mamy wiele gotowych systemów CMS, których instalacja nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Alternatywą pozostaje również kreator stron WWW, który umożliwia nam skorzystanie z bazy szablonów stron. Jakie są plusy i minusy poszczególnych rozwiązań?
Strona z systemem CMS
CMS, czyli Content Management System, to aplikacja lub zestaw aplikacji, dzięki którym można stworzyć stronę internetową i nią zarządzać. Plusem korzystania z systemu CMS jest to, że użytkownik może łatwo wprowadzać zmiany na swojej stronie. Takie rozwiązanie sprawdza się szczególnie w przypadku stron WWW, które są często aktualizowane. Co istotne – z systemów tych możemy korzystać całkowicie za darmo i są one łatwo dostępne w sieci. Według rankingu CMS Polska w sierpniu 2016 roku zdecydowanie najpopularniejszym CMS-em w Polsce był WordPress, którego udział w rynku wynosił aż 70 proc.! Na kolejnej pozycji uplasowała się Joomla z wynikiem ponad 13 proc., a trzecie miejsce na podium zajmował Drupal. Przyjrzyjmy się zatem trzem CMS-om, które uzyskały najlepsze wyniki.
- WordPress – CMS, który stał się zdecydowanym liderem w swojej kategorii, a zawdzięcza ten sukces wielu czynnikom. WordPress jest bardzo prosty w obsłudze. Webmasterzy mają dostęp do niezliczonej liczby wtyczek i szablonów, które w większości mogą wykorzystywać na swoich stronach za darmo. Nieprzypadkowo WP jest używane na platformach blogowych jako podstawowy CMS. Według danych firmy W3Techs z tego CMS-a korzysta 30 proc. wszystkich stron internetowych. Jeśli dodamy do tego, że według badania tej firmy około 50 proc. stron w ogóle nie wykorzystuje systemu CMS, okazuje się, że WordPress jest systemem używanym przez 60 proc. stron, na jakich użyto CMS-a. Oczywiście ogromna popularność tego systemu ma również swoje minusy, gdyż stał się on celem ataków internetowych przestępców. W sieci odnaleźć można informacje o wielu masowych atakach, w których zniszczono strony. WordPress po prostu wymaga dbałości o aktualizowanie systemu, szablonów czy wtyczek. Trzeba również pamiętać o kluczowych krokach bezpieczeństwa.
- Joomla – kolejny z CMS-ów jest również popularny, ale zdecydowanie mniej niż WP. Według statystyk zaledwie 6 proc. wszystkich stron opartych na CMS-ie wykorzystuje Joomlę. System ten jest nieco trudniejszy w obsłudze w stosunku do WP, ale oczywiście w sieci znajdziemy mnóstwo materiałów edukacyjnych, które poprowadzą nas krok po kroku po zasadach korzystania z CMS-a. To, że trudniejszy, nie oznacza jednak, że Joomla przeznaczona jest dla zaawansowanych – po prostu webmaster musi się przyzwyczaić do panelu administracyjnego tego systemu. Joomla jest zoptymalizowana pod wyszukiwarki, podobnie zresztą jak WP.
- Drupal – pozycja tego CMS-a jest już na tle wspomnianych wcześniej niewielka, ale i tak warto o nim wspomnieć. Drupala można wykorzystać do stworzenia zarówno prostej, jak i zaawansowanej witryny. Webmaster może korzystać z wielu gotowych wtyczek i materiałów edukacyjnych. Według programistów Drupal jest trudnym CMS-em, jeśli chcemy zbudować coś prostego, ale przydaje się, jeśli chcemy stworzyć coś zaawansowanego.
A może kreator stron WWW?
Jeśli nie interesuje nas strona z systemem CMS, a jak pokazaliśmy, takie serwisy stanowią ponad 50 proc. wszystkich serwisów w sieci, to możemy skorzystać z kreatora stron WWW. Na czym on polega? Przykład takiej usługi znajdziemy m.in. w Az.pl, firmie, która zapewnia m.in. szybką wyszukiwarkę domen. W tym przypadku kreator stron WWW pozwala na wybór szablonu spośród ponad 140 propozycji. Dalej użytkownik może wypełnić treść przez przeglądarkę, a całość opublikować jednym kliknięciem. Można powiedzieć, że jest to najprostsza metoda stworzenia strony internetowej – nie wymaga tak naprawdę żadnej wiedzy, a przez cały proces jesteśmy prowadzeni krok po kroku.
Własna strona nie wymaga wiedzy?
Choć stworzenie własnej strony internetowej może wyglądać na coś trudnego, to powyżej pokazaliśmy, że tak naprawdę każdy może założyć własny serwis i nie wymaga to specjalistycznej wiedzy. Oczywiście wszystko zależy od tego, czy mowa o codziennie aktualizowanym serwisie informacyjnym, czy firmowej stronie wizytówce.