Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za to, jak będzie wyglądała nasza przyszłość. Dyskusja na temat ekologii jest jednym z najważniejszych tematów społecznych w XXI wieku. Nic dziwnego, że coraz więcej uwagi ekologicznym rozwiązaniom poświęcają też wielkie marki. I to działające w każdej gałęzi gospodarki.
Rok 2050 to data graniczna cywilizacji, jaką znamy. Tak przynajmniej wynika z badań kilku grup naukowców, powtarzających wprost: jeśli nie zmienimy stylu życia, zginiemy. „Trzydzieści pięć procent globalnej powierzchni lądu oraz około 55% światowej populacji będzie przez 20 dni w roku narażone na śmiercionośne warunki, poza progiem ludzkiej przeżywalności” – czytamy w raporcie australijskiego centrum naukowego Breakthrough National Centre for Climate Restoration.
Jak widać jesteśmy na krawędzi.
Zdają sobie z tego też sprawę politycy, dlatego starają się na firmach wymóc jak najbardziej ekologiczne rozwiązania. Ale też dbają o to, by wielkie koncerny nie oszukiwały klientów i ich działania rzeczywiście dawały rezultaty, a nie były tylko pozorowane. Dlatego 11 maja tego roku posłowie do Parlamentu Europejskiego poparli przepisy mające na celu ochronę konsumentów przed greenwashingiem.
Światowe koncerny, ale też mniejsi gracze, będą musieli działać coraz prężniej i wprowadzać coraz to lepsze rozwiązania przyjazne dla planety, zdając sobie sprawę, że nie ma innej drogi, by dać jej nieco odetchnąć.
Poniżej przedstawiamy kilka innowacyjnych projektów wielkich marek, które mają sprawić, że środowisko będzie w nieco lepszej kondycji.
Ekologia w osiedlowym sklepie
Sieć Żabka postawiła sobie za cel zredukowanie emisji szkodliwych substancji o 70% do 2026 roku. Na podstawie działań prowadzonych od 2020 roku udało się zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o ponad 1,3 tys. T CO2, a do tego ograniczyć zużycie energii elektrycznej.
Żabka rozwija też ekologiczne punkty. Na razie w ramach działań proekologicznych otwarto trzy w pełni zasilane odnawialną energią sklepy. W placówkach zastosowano jedną z pierwszych na świecie instalacji perowskitowych (to nowa technologia fotowoltaiczna, generująca energię zarówno ze światła naturalnego, jak i sztucznego). Do tego wykorzystywanych jest kilka innych nowatorskich rozwiązań: m.in. zamykane lodówki, ograniczające zużycie energii, których izolację wykonano z mat konopi siewnych, czy EKOmatu – urządzenia do zbiórki butelek i puszek po napojach, oddanych później do recyklingu i służących jako materiał do opakowań produktów marek własnych Żabki.
Tankuj Eko
Największym „wrogiem” środowiska jest transport drogowy. Ta gałąź przemysłu generuje aż 71% wydzielanego do atmosfery CO2. Nic dziwnego, że ostatnio coraz więcej na popularności zyskują samochody elektryczne, ale problem z nimi jest taki, że infrastruktura potrzebna do sprawnego podróżowania wciąż nie jest rozbudowana w wystarczającym stopniu.
Porsche zamierza ten problem rozwiązać na swój sposób. W Punta Arenas, w Chile, niemiecki koncern wybudował pierwszą fabrykę, w której produkuje się bezemisyjnie paliwo.
Jak to się odbywa? Proces jest opisywany jako „power to liquid”, co oznacza, że energia jest wykorzystywana do przemiany w paliwo, będące syntetycznym metanolem, do którego produkcji wykorzystuje się wodę oraz dwutlenek węgla. Powstałe w wyniku ekstrakcji wody tlen i wodór łączą się z pozyskanym z atmosfery CO2. W efekcie powstaje płynne paliwo, wyprodukowane całkowicie bezemisyjnie, bo energia potrzebna do procesu produkcji jest wytwarzana za pomocą wiatraków.
Smartfon na lata i z odpadów? To możliwe
Nokia od dawna przywiązuje ogromną wagę do ekologii i wyzwań, jakie czekają świat z nią związanych. Prowadzenie odpowiedzialnej, przyjaznej dla środowiska polityki, stało się jednym z głównych założeń Nokii na najbliższe lata.
Dowody znajdziemy w portfolio firmy. Smartfon Nokia X30 5G został wyprodukowany w taki sposób, by być jak najbardziej przyjazny środowisku. Dlatego obudowa jest wykonana z aluminium pochodzącego w stu procentach z recyklingu, a plastik użyty przy tym modelu został w 65% wytworzony z recyklingu.
Zadbano też o to, by telefon był na tyle solidny, by służył nam jak najdłużej.
I co ważne – ekologiczne rozwiązania nie oznaczają jednak utraty jakości. X30 5G to sprzęt wykonujący najlepszej jakości zdjęcia w historii produktów Noki, a wszystko można oglądać na wyświetlaczu PureDisplay o przekątnej 6,43 cala i częstotliwości odświeżania 90 Hz z jasnymi kolorami i płynnym wyświetlaniem.
Ale na tym eko rozwiązania się nie kończą. Ostatnio na rynek trafił model Nokia G22, który możemy… własnoręcznie naprawić. Wszystko dzięki współpracy z portalem iFixit, gdzie można zakupić niezbędne części (bateria, gniazdo USB, ekran) i w bardzo prosty, szybki sposób dokonać naprawy. Wszystko po to, by jak najdłużej używać telefon, co oczywiście jest korzystne dla środowiska.
Eko szyk i elegancja
W branży odzieży sportowej jest jedną z najszybciej rozwijających się firm na świecie, ale zwiększając rozmach swoich działań, nie zapomina też o ekologii. Dlatego 4F wprowadził zamknięty obieg mody. Na czym to polega? W specjalnych punktach znajdujących się w wybranych sklepach stacjonarnych, można oddać ubrania, których już nie nosimy i kupić te, które oddał ktoś inny, a 4F zadbał o to, by odzyskały dawny blask.
Drugie życie odpadów
Podobną drogą idzie restauracja McDonalds. Sieć restauracji na razie testuje rozwiązania dotyczące segregacji i ponownego wykorzystania odpadów, ale bardzo możliwe, że niedługo będzie korzystała z niego w większym stopniu.
Już powstały restauracje, w których wprowadzono tzw. Zamknięty obieg odpadów. Co to oznacza? W skrócie McDonalds stara się odzyskiwać materiał z opakowań i przetwarzać go na papierowe ręczniki i papier toaletowy wykorzystywane później w restauracji.
A że aż 70% surowców wykorzystywanych do produkcji opakowań to papier, łatwiej będzie go odzyskać.
W przyszłości z odpadów będą też produkowane tacki na napoje.