Sprzedawcy mogą już zacierać ręce, bo Black Friday zbliża się wielkimi krokami. Zgodnie z najnowszym raportem Deloitte aż 78 proc. konsumentów planuje skorzystać z promocji, a ich wydatki mają być średnio o 8 proc. wyższe niż w ubiegłym roku. Królestwem zakupowego szaleństwa ponownie będzie internet – 70 proc. klientów wybierze zakupy online. Co ciekawe, na listach prezentów coraz częściej goszczą doświadczenia. Wydatki na „przeżycia” wzrosną o 16 proc. rok do roku, co potwierdza, że filozofia „przeżywanie nad posiadanie” zyskuje na znaczeniu.
Jak wynika z najnowszej edycji „Badania Świątecznego 2024” za którego opracowanie odpowiada firma doradcza Deloitte, tegoroczny sezon świąteczny może przynieść sprzedawcom rekordowe obroty. Aż 78 proc. ankietowanych planuje skorzystać z promocji na przełomie października i listopada, co oznacza wzrost niemal o 20 p.p. w porównaniu do 2023 roku, gdy wskaźnik ten wynosił 61 proc. Dodatkowo, konsumenci deklarują zwiększenie swoich budżetów na zakupy świąteczne, średnio o 8 proc. w stosunku do poprzedniego roku.
Większość zakupów ma odbywać się online – aż 71 proc. respondentów zamierza korzystać z platform internetowych w trakcie świątecznego sezonu zakupowego. To czyni e-commerce najpopularniejszym kanałem handlu detalicznego, wyprzedzającym sklepy wielkopowierzchniowe, które wskazało 55 proc. badanych. Klienci wybierają zakupy w sieci przede wszystkim ze względu na atrakcyjniejsze ceny i wygodę, co podkreślają w swoich odpowiedziach.
– Internet stał się najpopularniejszym punktem styku nabywców i sprzedawców, ponieważ zapewnia unikalne udogodnienia – mówi Jakub Buga, założyciel i CEO Gleevery, polskiej platformy do wynajmowania sprzętu online i dodaje: – To nie tylko dostęp do produktów z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie, ale także w różnych formach. Dzięki nowoczesnym technologiom sprzedawcy mogą oferować rozwiązania, które umożliwiają zakup natychmiastowy czy z odroczoną płatnością, a także wynajem w elastycznie dopasowywanych okresach. To nowy wymiar handlu, który wpisuje się w aktualne trendy społeczne i ekonomiczne, ponieważ daje konsumentom możliwość personalizowania nie tylko produktów, ale też formy korzystania z nich.
Rewizja oczekiwań
W przedświątecznym okresie, respondenci badań coraz mocniej potwierdzają rosnącą popularność trendu „przeżywanie nad posiadaniem”. Szacuje się, że wydatki na doświadczenia wzrosną w tym roku aż o 16 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zmiana preferencji konsumentów odzwierciedla ich rosnącą świadomość w kontekście wpływu na środowisko i własnych potrzeb. Aż 39 proc. badanych deklaruje, że planuje podarować bliskim prezenty w formie doświadczeń.
– Wraz ze wzrostem świadomości, konsumenci coraz częściej poszukują odpowiedzialnych i zrównoważonych rozwiązań. Wynajem zyskuje na popularności jako część gospodarki doświadczeń i współdzielenia; pozwala korzystać z produktów tak długo, jak są nam potrzebne, a następnie przekazać je kolejnym użytkownikom. Dzięki temu tworzymy cykl dzielenia się doświadczeniami, redukując jednocześnie marnotrawstwo zasobów – uważa Jakub Buga.
Raport Deloitte nie jest jednym opracowaniem, które zwraca uwagę na zmianę priorytetów podczas procesu zakupowego, a ewolucja opinii społecznej do zakupów jest coraz bardziej widoczna. Z najnowszych badań firmy Simon-Kucher & Partners „2024 Global Sustainability Study” wynika, że aż 64 proc. konsumentów uznaje zrównoważony rozwój za jeden z trzech najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe. W trosce o środowisko klienci weryfikują obietnice sprzedawców, a 70 proc. z nich przed zakupem przeprowadza własne “śledztwo” dotyczące twierdzeń marek na temat zrównoważonego rozwoju i ich produktów. – Black Friday staje się więc nie tylko świętem okazji, ale także świadomych wyborów. Rośnie znaczenie doświadczeń i ekologii, a sprzedawcy, którzy potrafią odpowiedzieć na te potrzeby, zyskają przewagę na zmieniającym się rynku – uważa Jakub Buga.
Shopping po polsku
Black Friday i przedświąteczne promocje to także nieodłączny element kalendarza zakupowego Polaków. Jak wynika z badania PMR Market Experts, aż 54 proc. ankietowanych konsumentów z naszego kraju zamierza polować na okazje, przy czym młodsze pokolenia, takie jak Generacja Z (66 proc.) i Millenialsi (61 proc.), wykazują największą aktywność. Co ciekawe, zmieniają się również preferencje dotyczące form zakupów – niemal połowa ankietowanych z Polski (48 proc.) wybiera wyłącznie sklepy online, a 37 proc. stawia na model hybrydowy, łącząc wygodę internetu z doświadczeniem zakupów stacjonarnych. – Okres przedświąteczny to prawdziwy sprawdzian dla e-commerce, zwłaszcza w kontekście rosnących oczekiwań konsumentów. Polacy uwielbiają promocje, ale stają się coraz bardziej świadomi i wymagający, szczególnie przed Black Friday, – mówi Patryk Powierża, Chief Growth Officer w grupie x-kom.
Słowa eksperta znajdują potwierdzenie w danych PMR, które pokazują, że choć Polacy chętnie korzystają z wyprzedaży, podchodzą do nich z coraz większą rozwagą. Aż 58 proc. ankietowanych Polaków starannie planuje swoje zakupy, a 76 proc. sprawdza ceny z wyprzedzeniem, by upewnić się, że oferowane zniżki są autentyczne i rzeczywiście korzystne. – Dzięki dyrektywie Omnibus mogą teraz łatwo sprawdzić, czy oferta naprawdę jest okazją. To dla firm jest klarownym sygnałem, że samo obniżenie cen już nie wystarczy. Trzeba postawić na przemyślane kampanie i produkty, które faktycznie przyciągną uwagę klientów – dodaje Patryk Powierża.