50 krajów, 90 artystów, prawie 40 000 uczestników i? 1 globalna impreza trwająca niemal całą dobę! Od Kapsztadu po Warszawę, od Nowego Jorku po Tokio ? świat celebrował finał drugiej edycji Smirnoff Nightlife Exchange Project. W trakcie polskiej imprezy finałowej po raz pierwszy w kraju zaprezentowano technologię RFID, która w połączeniu z Facebookiem integruje życie nocne z social media.
Idea pomysłu jest prosta. Uczestnicy wydarzenia w klubie Soho Factory po zalogowaniu się na fanpage Smirnoff Black pod adresem www.facebook.pl/TheNightIsInYourHands otrzymali specjalne karty z tagiem RFID i odtąd mogli na bieżąco informowad swoich znajomych na Facebooku, gdzie dokładnie są, kogo właśnie słuchają, do rytmów czyjej muzyki taoczą lub co w danej chwili piją. To kolejny krok do pełnej integracji tego, co ?w realu?, z wirtualnością social media.
Specjalny ekran przy wejściu na teren imprezy wyświetlał imienne komunikaty powitalne, identyfikując personalia wszystkich, którzy otrzymali karty RFID. Przy barach były ustawione ekrany dotykowe z ilustracjami siedmiu inspirowanych różnymi krajami świata drinków. W ten sposób klubowicze mogli podzielid się ze swoimi znajomymi na Facebooku informacją, który drink właśnie piją lub który najbardziej im smakuje. Innym miejscem skanowania był parkiet ? tutaj hostessy zaopatrzone w iPady i ręczne skanery zachęcały bawiących się gości do zeskanowania karty. W zależności od przebiegu imprezy, statusy pojawiające się na Facebooku informowały o zabawie przy muzyce artystów: Foxa, Brodki, Viadriny czy też MentalCuta.
Technologia RFID w połączeniu z Facebookiem została wykorzystana zarówno na finałowym evencie Smirnoff Nightlife Exchange Project w Polsce, jak również imprezach z tej samej okazji w innych krajach. Karty RFID z transponderem działającym w systemie UHF odczytywane były z odległości nawet kilku metrów przez specjalne czytniki znajdujące się w kluczowych miejscach imprezy, dzięki czemu aktywności klubowiczów mogły byd dokładnie monitorowane.
Z technicznego punktu widzenia RFID (ang. Radio-frequency identification) to technologia, która wykorzystuje fale radiowe do przesyłania danych oraz zasilania elektronicznego układu (etykieta RFID) stanowiącego etykietę obiektu przez czytnik, w celu identyfikacji obiektu. W zależności od konstrukcji możliwy jest odczyt etykiet z odległości od kilkudziesięciu centymetrów do kilku metrów od anteny czytnika. System odczytu umożliwia identyfikację wielu etykiet znajdujących się jednocześnie w polu odczytu.