Symbolicznie maj to czas, który nieodłącznie kojarzy się z komuniami, jednak obecnie sezon ten rozciąga się także na czerwiec. Widać to w rosnącej sprzedaży artykułów RTV, które często wybierane są jako idealne prezenty dla dzieci. Eksperci sieci NEONET odnotowali szczególne zainteresowanie konsolami do gier, laptopami gamingowymi oraz nowoczesnymi tabletami.
Największe wzrosty sprzedaży tych produktów w NEONET obserwowane są właśnie w okresie maj-czerwiec, co jest bezpośrednio związane z uroczystościami komunijnymi. To wyraźna zmiana w stosunku do poprzednich lat, kiedy okazjonalne zakupy były skumulowane w ciągu dwóch tygodni.
Profil młodego klienta
Młodzi klienci, z natury niecierpliwi, chcą jak najszybciej stać się posiadaczami wymarzonego sprzętu. Dlatego najczęściej wybierają zakupy bezpośrednie w sklepach stacjonarnych lub zakupy online z opcją odbioru w placówce stacjonarnej już za godzinę.
Najczęściej wybieranym dniem na zakupy są poniedziałki, kiedy dzieci wraz z rodzicami nabywają wymarzone prezenty zaraz po weekendzie komunijnym, korzystając z otrzymanej gotówki. Poniedziałek stał się najpopularniejszym dniem zakupowym również z powodu zmian wprowadzonych podczas pandemii COVID-19, kiedy to uroczystości komunijne rozszerzono także na soboty. Poniedziałek jest więc pierwszym dniem handlowym po weekendzie.
Wśród najpopularniejszych kategorii produktowych w sezonie komunijnym znajdują się gogle VR, konsole do gier, gry oraz laptopy. NEONET nie przewiduje jednak wzrostu sprzedaży laptopów ze średniej półki cenowej, co wiąże się z rządowym programem „laptop dla ucznia”, który zapewnia te urządzenia. Zainteresowanie dotyczy więc głównie laptopów gamingowych, których cena wzrosła o 10% w porównaniu z danymi z maja 2021 i 2022 roku. Ta tendencja utrzymywała się również w ubiegłym roku, kiedy średnia cena laptopa wynosiła 3071 zł, czyli o 153 zł więcej niż w 2021 roku. Analizując te dane, NEONET prognozuje trend wzrostowy także w bieżącym i kolejnym miesiącu.
Tablety na prowadzeniu
Tablety są jednym z najchętniej kupowanych artykułów elektronicznych, przewyższając smartfony swoją atrakcyjną ceną, wynoszącą średnio 1072 zł, oraz możliwością wykorzystania zarówno w celach rozrywkowych, jak i edukacyjnych. Dzięki temu tablety wiosną mają najwyższy udział sprzedaży wśród wszystkich produktów IT na rynku. Smartfony również cieszą się dużym zainteresowaniem.
Obserwujemy wzrost sprzedaży smartfonów o 11,6% w ujęciu rocznym w pierwszym kwartale tego roku. Szczególnie widać to na przykładzie dwóch topowych marek – liderem sprzedaży jest Samsung, który pokrywa 20% rynku w pierwszych miesiącach 2024 roku, a na drugim miejscu znajdują się urządzenia Apple z wynikiem 17%. Jednym z czynników wpływających na tę sytuację jest próg cenowy – wśród telefonów Samsung liderem sprzedaży są produkty z Serii A, które kosztują około 1700 zł, a zatem dwa tysiące zł mniej od najnowszych telefonów Apple. Smartfony te są potrzebne zarówno na własny użytek, jak i jako prezent komunijny – mówi Alicja Jankowska, Dyrektor Działu Komunikacji Marketingowej NEONET.
Zmiany zachowań konsumenckich na przełomie maja i czerwca są częścią naturalnego postępu cywilizacyjnego. Dzieci, które swobodnie poruszają się w wirtualnej rzeczywistości, oczekują prezentów dostosowanych do swoich zainteresowań. Dlatego zamiast popularnych niegdyś rowerów czy medalików, dzieci jako wymarzony podarunek chciałyby dostać swój pierwszy laptop, czy konsolę do gier.