Optymalizacja pozycji stron w wyszukiwarkach internetowych (inaczej SEO lub pozycjonowanie) przebiega na dwóch frontach: on-page i off-page. Pierwszy obejmuje szereg czynności podejmowanych na samej stronie i polega na modyfikacji jej budowy, struktury oraz zawartych na niej treści. Celem drugiego jest natomiast uzyskanie jak największej liczby linków do naszej strony na innych stronach. W obydwu przypadkach w sieci panuje olbrzymia konkurencja, w związku z czym pozycjonowanie strony jest kosztownym i żmudnym procesem, który trwa wiele miesięcy. Jakie strategie należy przyjąć, aby zwyciężyć na obydwu frontach?
Działania podejmowane on-page można podzielić na te widoczne dla odwiedzających stronę (przeredagowywanie umieszczonych tam treści) oraz niewidoczne (modyfikacja kodu strony). Sztuka pisania tekstów na strony polega na umieszczaniu w nich możliwie jak największej liczby często wpisywanych w wyszukiwarkę fraz. Ponieważ frazy te są często na bakier z polską gramatyką (zazwyczaj 2-3 rzeczowniki w mianowniku, często bez polskich znaków), wplecenie ich w tekst bez pogorszenia jego jakości stylistycznej bywa trudne. Teksty muszą być jednak dobrej jakości, bo w przeciwnym razie odwiedzający szybko opuszczą naszą stronę, a w skrajnych przypadkach może się zdarzyć, że zostanie ona objęta filtrem przez wyszukiwarkę i na długi czas wyląduje w ogonie jej wyników. W związku z tym kluczowe frazy muszą być równomiernie rozmieszczone w tekście, nagłówkach oraz menu strony. Zdecydowanie skuteczniejszą strategią będzie tu pozycjonowanie w oparciu o większą liczbę bardziej szczegółowych fraz, niż skupienie się na mniejszej liczbie fraz ogólnych.
Pozycjonowanie strony polega także na modyfikacji jej kodu w celu skrócenia czasu jej ładowania, wprowadzenie standardów W3C i CSS., umożliwienie głębokiego linkowania, stosowanie przyjaznych adresów itd. Jeżeli nie mamy lekkiego pióra i nie znamy się na tworzeniu stron internetowych, pozycjonowanie naszej strony możemy zlecić profesjonalistom ? w sieci znajdziemy sporo ogłoszeń oferujących tego rodzaju usługi.
Kosztowne będzie także pozycjonowanie off-page. Nie warto umieszczać linków i opisów strony w darmowych SEO katalogach, ponieważ mogą one w każdej chwili zniknąć z sieci. Grubym błędem będzie też posłużenie się automatem do rozsyłania linków gdzie się da, ponieważ takie działanie szybko zaowocuje umieszczeniem adresu naszej strony na “czarnej liście spamerów”. Podstawową zasadą jest zwracanie uwagi na tematykę serwisów linkujących do naszej strony. Jeśli nasza witryna dotyczy wystroju wnętrz, z pewnością przydadzą nam się odniesienia ze strony poświęconej meblom bądź materiałom budowlanym, ale już ze strony sklepu komputerowego ? już raczej nie. Takie “nienaturalne” linkowanie także może skończyć się banem od Google’a. Obecnie do zdobywania linków najczęściej wykorzystuje się fora internetowe i blogi. Skutecznym, choć czasochłonnym rozwiązaniem będzie stworzenie własnej sieci blogów, która posłuży jako zaplecze tematyczne dla naszej witryny.