Mimo, że kserokopiarki są cichymi pomocnikami w wypełnianiu codziennych obowiązków w biurach całego świata już od kilkudziesięciu lat, większość z ich użytkowników ma bardzo niewielkie pojęcie o ich budowie wewnętrznej. Ten fakt nie dziwi nikogo, kto choć raz widział takie urządzenie bez obudowy. Znajdujące się w środku dziesiątki poruszających się elementów, wiązki przewodów i elektroniczne układy scalone to podzespoły skomplikowane w swoim działaniu. Dlatego właśnie do ich naprawy nie wystarczy intuicja i umiejętność obsługi śrubokręta – potrzebny jest wykwalifikowany serwisant o dużym doświadczeniu i nie mniejszej wiedzy teoretycznej. Na rynku jest wiele firm, które oferują usługi naprawy kserokopiarek. Niestety, nie wszystkie z nich są rzetelne i na tyle profesjonalne, by bez obaw powierzyć im urządzenie warte kilka, czy nawet kilkanaście tysięcy złotych. Pojawia się więc pytanie – jak wybrać właściwie? Po czym rozpoznać, ze serwis jest godny zaufania?
Internet źródłem wiedzy
Podstawowym i najczęściej wykorzystywanym obecnie źródłem informacji jest Internet. Co więcej, są to informacje tak różnorodne, że w ciągu kilku chwil da się zdobyć wiedzę na niemal dowolnie wybrany temat. Jednym z nich może być właśnie wybór serwisu urządzeń biurowych – na internetowych forach oraz niektórych stronach można znaleźć opinie dotychczasowych klientów danego serwisu, które mogą być bardzo pomocne w kształtowaniu zaufania. Nic nie działa na nas lepiej, niż doświadczenia innych, dlatego warto skorzystać z tej opcji, by uniknąć ewentualnych problemów w przyszłości.
Ważne, aby dobrze się sprzedać
Wielu informacji może nam dostarczyć także sama strona internetowa serwisu, lub jakikolwiek inny sposób służący mu do przekazywania potencjalnym klientom swojej oferty. Najważniejszym, czego powinno się szukać w tekstach reklamowych to to, czy pracownicy serwisu są szkoleni przez samych producentów sprzętu lub autoryzowane firmy przeprowadzające tego typu kursy. Jest to niezwykle ważne, ponieważ każdy z producentów stosuje własne rozwiązania i patenty, które trzeba znać przystępując do naprawy urządzenia. W przeciwnym razie, zdiagnozowanie oraz usunięcie usterki może okazać się niemożliwe, zaś usilne próby przywrócenia sprzętu do stanu używalności mogą przynieść więcej szkody, niż pożytku.
Gwarancja serwisowa
Warto poszukać także informacji o tym, czy serwis udziela gwarancji na wykonaną przez siebie usługę. Te, które tego nie robią, lepiej omijać szerokim łukiem. Zdarzają się bowiem sytuacje, kiedy serwisant popełni błąd lub po prostu nie potrafi naprawiać danego typu urządzeń i zamiast usunąć przyczynę problemu, zamaskuje jedynie jego objawy. Najczęściej tak “naprawione” urządzenie po niedługim czasie znów ulegnie awarii, a klient wpadnie w kosztowną i stresogenną “pętlę” ciągłych wizyt w serwisie.
Stan urządzenia po oddaniu
To, że decydujemy się już na jeden z serwisów nie musi oznaczać, że będziemy zadowoleni z jego usług. W niektórych przypadkach może to nie być łatwe do ustalenia i okazać się dopiero po pewnym czasie lub nawet po kilku kolejnych naprawach. Jednak warto profilaktycznie przyjrzeć się temu, jak wygląda kserokopiarka lub drukarka po powrocie od specjalistów. Jeżeli nie jest od razu gotowa do pracy, jej podzespoły lub obudowa ubrudzone są tonerem i smarem albo pojawiły się na niej nowe rysy lub otarcia, z pewnością wybór tego serwisu nie był najlepszą decyzją, jaką podjęliśmy. Zdecydowanie lepiej będzie udać się do kogoś innego, gdy następnym razem zajdzie taka potrzeba.
Wybór serwisu urządzeń biurowych nie jest łatwy. Warto jednak poświęcić temu odpowiednią ilość czasu – dobre stosunki z fachowym serwisantem pomogą nam zaoszczędzić wielu problemów, a przy tym – pewnej ilości pieniędzy.
Źródło
Artykuł powstał przy konsultacji z pracownikami firmy Xerolux – centrum kserokopiarek.