Właściwie zaprojektowana etykieta to połowa sukcesu marketingowego produktu, na którym zostanie umieszczona. Kształt opakowania oraz jego zawartość są dopiero na drugim miejscu.
Funkcje etykiet
Etykieta to kluczowy element marketingowy, który odgrywa decydującą rolę w sprzedażowym sukcesie opatrzonego nią produktu. Z tego względu nie do przecenienia jest wsparcie profesjonalistów na etapie jej projektowania. Najlepiej nawiązać współpracę z firmą o ugruntowanej pozycji na rynku, specjalizującą się w branży etykiet, np. Unilogo.
Etykiety pełnią role informacyjne i marketingowe. Konsument wymaga, aby znalazły się na niej wyczerpujące informacje, jednak trzeba też zachować umiar, ponieważ gabaryt opakowania determinuje zasób treści jakie mogą zostać na nim umieszczone. W tym celu zostały ustalone standardy dotyczące wielkości czcionki. Najlepiej, aby nie była ona mniejsza niż 1,2 mm, w przypadku wyjątkowo małych opakowań można dodatkowo obciąć 3 mm z wysokości liter. Ponadto dobra etykieta jest atrakcyjna wizualnie i na zasadzie skojarzenia na pierwszy rzut oka przywodzi na myśl rodzinę produktów, do której należy.
Trwałość i trendy – cechy etykiet
Trudno podać uniwersalny przepis na idealną etykietę, ponieważ etykiety będą się od siebie różniły przede wszystkim ze względu na branżę, jaką reprezentują. Etykieta, która będzie znajdowała się na kosmetyku, często musi podkreślać jego walory, np. naturalność składników lub prestiżową markę, z kolei w przemyśle spożywczym lub przetwórczym dodatkowym atutem doskonałej etykiety będzie jej trwałość, odporność na tłuszcz, zabrudzenia i działanie warunków atmosferycznych. Można jednak znaleźć kilka cech wspólnych dla wszystkich etykiet, są to:
- interesujący, przykuwający oko kształt,
- czytelność i przejrzystość umieszczonych na niej informacji,
- rozpoznawalność – aby na pierwszy rzut oka można było zidentyfikować produkt wśród innych.
Zadaniem etykiety jest wyróżnienie produktu na tle innych, konkurencyjnych. Etykieta, która dodatkowo zachwyca, inspiruje lub zaskakuje konsumenta to dodatkowe atuty, które można przekuć w marketingowy sukces. Etykieta, która pełni rolę “małego dzieła sztuki”, może nawet poprawiać humor i przede wszystkim utwierdzać w przekonaniu, że opatrzony nią produkt jest najlepszy.
Na polskim rynku można wyróżnić kilka wiodących nurtów w projektowaniu etykiet: ekologiczny, etniczny i minimalistyczny. Bardzo popularne jest stosowanie matowego wykończenia w przypadku etykiet sygnujących produkty eko i bio. Taki zabieg dodaje całemu opakowaniu cech naturalności i podkreśla prostotę designu.