WordPress to jedna z największych, najlepszych i najbardziej popularnych platform CMS wykorzystana na całym świecie. Szybka budowa bloga, mnóstwo templatek (zarówno premium, jak i darmowych) oraz niezliczone ilości pluginów. WordPress bije rekordy popularności, zostawiając w tyle inne CMS’y.
Polecamy ten skrypt nie tylko dlatego, że jest intuicyjny, ciągle rozwijany i posiada mnóstwo dodatków. WP jest także bardzo oszczędnym skryptem, który nie pożera ogromnych zasobów serwera. Z punktu widzenia pozycjonowania, także góruje nad innymi CMS’ami z jednego, bardzo prostego względu – można go bardzo szybko zoptymalizować. Cały proces ułatwiają wtyczki, które można dowolnie skonfigurować.
Wtyczki pomagające w optymalizacji
Zacznijmy od instalacji wtyczki. Polecamy SEO by Yoast, która jest najbardziej rozbudowaną wtyczką. Warto również zainstalować następujące wtyczki:
- WordPress SEO Category – wtyczka, która pozwala ustawiać meta dla kategorii (takiej opcji brakuje w standardowych ustawieniach WP)
- Dagon Design Sitemap Generator – wtyczka do budowy mapy strony (nie w wersji xml, ale mapy strony wkomponowanej w layout serwisu)
- WP No Category Base – wtyczka upiększająca strukturę linków kategorii WP, usuwa człon /category z linku.
- Google XML Sitemaps – wtyczka tworząca i aktualizująca plik sitemap.xml – gdy tylko pojawi się nowy wpis lub link na stronie, wtyczka automatycznie dodaje go do mapy strony. Wtyczkę można skonfigurować, aby zawiadamiała roboty wyszukiwarek o zmianach na stronie.
Optymalizacja WP
Zacznijmy od ustawień wtyczki SEO by Yoast. Posiada ona mnóstwo możliwości, także analizujących aktualny stopień optymalizacji serwisu. W sekcji Tytuły stron i podstron ustawiamy szablony tytułów meta, opisów i słów kluczowych. Za pomocą tej wtyczki możemy również wyindeksować wyniki wyszukiwania, archiwa, tagi.
Uzupełnienie SEO by Yoast jest intuicyjne. W zależności od szablonu, wtyczka pozwala na ustawienie meta dla wszystkich stron i podstron serwisu. Ponadto po uaktywnieniu wtyczki pod każdym postem lub stroną pojawia się sekcja SEO, która pozwala nadać dla linku atrybuty (nofollow, foollow) oraz ustawić meta i opisy oraz słowa kluczowe.
Następnie należy przejść do wtyczki WordPress SEO Category. Wchodzimy w kategorie stworzone w WP i edytujemy je. Na samym dole naszym oczom ukaże się sekcja dodania tytułu, opisu meta i tagów. To samo możemy zrobić na stronie tagów WP.
Aktywujemy także wtyczkę WP No Category Base, aby zadbać o przyjazne linki na stronach. Tworzymy stronę z mapą linków i uruchamiamy wtyczkę Dagon Design, która stworzy mapę witryny.
Kolejne kroki optymalizacji dotyczą treści – tu wtyczki nie wykonają pracy za nas, należy zadbać, aby teksty były unikalne, pełne nagłówków, ciekawe i co najważniejsze – aby nie powtarzały się w obrębie domeny. Należy uważać na teksty umiejscowione w widgetach – będą one generowane na całej stronie, więc nie powinno być w nich zbyt dużo tekstów. Jeżeli natomiast chcemy umieścić widget, który pojawi się tylko na stronie głównej, należy zainstalować dodatek Widget Visibility, który wchodzi w skład Jet-Pack’a. Po aktywacji wtyczki wystarczy przejść do określonego widgetu i ustawić, aby wyświetlał się tylko na wybranej stronie, podstronie lub w innej sekcji.
Kolejne bardzo ważne zagadnienie związane z optymalizacją WP – jeżeli widzimy, że nasza strona generuje zbyt dużo tagów lub listingów artykułów w kategoriach – należy ograniczyć ich ilość lub zadbać, aby na każdej podstronie pojawiło się chociażby kilka zdań unikalnego tekstu. Zaleca się, aby wstawić w opisach kategorii kilka zdań wstępu – pojawią się one przed artykułami na liście kategorii. Google nie lubi stron z samymi nagłówkami i miniaturkami wpisów – warto więc (nawet z poziomu kodu templatki WP) dodać wpis. Uwaga – sprawdźmy, czy dodany w ten sposób tekst nie wyświetla się na innych stronach (zwłaszcza na stronach kolejnych, czyli /page-2 itd). Unikniemy w ten sposób niepotrzebnej duplikacji treści.
WordPress jest bardzo intuicyjnym skryptem, którego optymalizacja nie powinna przysporzyć problemów. Dobry zestaw wtyczek i z kiepskiego pod względem SEO bloga można stworzyć prawdziwą, szybo indeksującą nowe wpisy i zdobywającą wysokie pozycje na frazy long-tail perełkę.
Autorem artykułu jest http://mercurywebsc.pl agencja specjalizująca się w marketingu internetowym.