Agencja marketingowa to twój najnowszy pomysł na biznes? Dowiedz się, o czym na pewno musisz pamiętać, decydując się na jej prowadzenie, i co zrobić, aby odnieść sukces.
Popyt na reklamę nie maleje. Z usług outsourcingu marketingowego korzysta coraz więcej firm, którym zależy na tym, aby w aktywny i efektywny sposób reklamować swoje produkty czy usługi. Jeśli właśnie i ty wpadłeś na pomysł, żeby otworzyć agencję marketingową, warto wiedzieć, na co szczególnie zwrócić uwagę i jak załatwić formalności.
Zbadaj rynek
Właściciel agencji marketingowej nie musi mieć specjalnego wykształcenia, uprawnień czy certyfikatów. Powinien jednak posiadać jakąkolwiek wiedzę na temat branży i mieć w niej choć trochę doświadczenia. Przyda mu się też znajomość przepisów prawa, zwłaszcza prawa autorskiego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Ktoś, kto planuje prowadzenie działalności w branży marketingowej, powinien zacząć od zbadania popytu. Nie musi przy tym ograniczać się tylko do miejsca działalności; dziś wiele agencji obsługuje klientów online. Na przykład agencja internetum.com łączy różne działania: od tworzenia stron WWW dla klientów przez działania marketingowe (SEO, branding, PR) aż po reklamę w social mediach i hosting. Przygotuj więc swoją ofertę i zastanów się, do kogo chcesz ją skierować.
Urzędowym szlakiem
Kolejnym krokiem jest załatwienie wszelkich formalności, począwszy od decyzji, czy ma to być działalność jednoosobowa czy spółka cywilna (jawna lub z ograniczoną odpowiedzialnością). Aby zarejestrować firmę w CEDIG – jeśli masz bezpieczny podpis kwalifikowany lub zaufany profil na platformie ePUAP – trzeba wypełnić specjalny formularz online. Można też zrobić to osobiście w urzędzie miasta lub gminy bądź przesłać listem poleconym (podpis musi być jednak poświadczony notarialnie). Po złożeniu wniosku bezpłatnie wpisuje się firmę do rejestru CEDIG, tym samym uzyskując NIP i REGON (źródło: http://mojafirma.infor.pl/zakladam-firme/jak-zalozyc/699889,Jak-zarejestrowac-firme-online.html). Jeśli wybrałeś spółkę formę spółki jawnej lub z o.o., składa się również wniosek o wpisanie do KRS-u.
Z VAT-em czy bez?
Jeżeli dochody firmy nie będą rocznie przekraczać 150 tys. zł, możesz skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT. VAT będzie korzystny dla Ciebie, jeśli zamierzasz świadczyć usługi na rzecz innych vatowców lub te, których stawka jest opodatkowania poniżej 23%, bądź też w ramach działalności będziesz dokonywał transakcji wewnątrzwspólnotowych. Na koniec zostaje jeszcze załatwienie formalności w ZUS-ie i urzędzie skarbowym, założenie konta w banku oraz znalezienie biura księgowego.
Za sukcesem twojej agencji marketingowej stać będzie przede wszystkim różnorodna oferta oraz elastyczność w stosunku do klientów, ich potrzeb i pomysłów.