Trolle to mityczne stwory wywodzące się ze skandynawskich wierzeń ludowych. Były brzydkie, złośliwe i mało inteligentne. Czy te same atrybuty charakteryzują współczesnego trolla internetowego? Przekonajmy się.
Wbrew pozorom, znany z Internetu zwrot „trolować” wcale nie nawiązywał początkowo do olbrzymów, które znamy z literatury fantasy. Sformułowanie to pochodzi od angielskiego zwrotu „trolling for fish”, który oznacza łowienie ryb na haczyk i błystkę. Troll w internecie również zarzuca przynętę. Przyjmuje ona jednak postać kontrowersyjnych tematów, komentarzy i memów, które łatwo mogą wywołać burzę w sieci.
Kto to jest troll?
Logicznie myślącemu użytkownikowi Internetu trudno jest zrozumieć, że po drugiej stronie monitora może siedzieć osoba, której nie zależy na merytorycznej dyskusji, a jedynie na sprowokowaniu konfliktu lub wprowadzeniu niepotrzebnego zamieszania. A jednak. Troll internetowy karmi się negatywnymi emocjami, które sam wywołuje. Jego działania bardzo często mają na celu ośmieszenie innych użytkowników Internetu, wywołanie ich gniewu, a także doprowadzenie do dezorganizacji i chaosu. Przestrzenią, w obrębie której działają trolle internetowe, są najczęściej sekcje komentarzy na stronach internetowych, fora dyskusyjne, czaty i serwisy społecznościowe.
Płatny trolling
Bardzo niebezpiecznym zjawiskiem, z którym coraz częściej spotykamy się w Internecie, jest płatny trolling. Chodzi o komentatorów, użytkowników serwisów społecznościowych i forów oraz autorów grafik lub filmów, którym zapłacono za to, aby publikowali w sieci treści o pożądanym charakterze. Budowanie konfliktów i wprowadzanie informacyjnego chaosu przez trolli internetowych to często element działań politycznych (zarówno o charakterze lokalnym, jak i globalnym) oraz agresywnego marketingu firm walczących o konsumentów.
Troll internetowy: jak go rozpoznać?
Trollowanie, w zależności od przestrzeni internetowej, w której do niego dochodzi, może przyjmować wiele różnych form. Oto kilka powszechnych zachowań, po których możesz rozpoznać trolla internetowego:
- megalomania objawiająca się pogardliwymi wypowiedziami na temat innych uczestników dyskusji,
- zaprzeczanie własnym tezom i opiniom,
- kurczowe trzymanie się jednej idei,
- celowe wyrażanie odmiennych poglądów niezależnie od kontekstu i tematu rozmowy,
- udawana nieznajomość tematu (np. pytanie o to, czym jest smartfon na grupie dyskusyjnej dotyczącej najlepszych aplikacji mobilnych),
- używanie przez trolli internetowych argumentów „ad personam”, które nie mają nic wspólnego z tematem dyskusji,
- zapętlanie dyskusji poprzez zadawanie tych samych pytań, na które wielokrotnie udzielano już odpowiedzi.