Wizytówki są bardzo ważnym narzędziem w procesie budowania wizerunku firmy. Klasyczna wizytówka to kartonik o wymiarze 90×50 mm. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele modeli wizytówek, które można podzielić na kilka rodzajów:
- wizytówki jednostronne – nadruk tylko po jednej stronie, druga strona czysta,
- wizytówki dwustronne – nadruk po obu stronach kartonika,
- wizytówki składane – wielkość takiej wizytówki to 180×50, składana pośrodku,
- wizytówki ozdobne – wykonane ze specjalnie tłoczonych kartonach ozdobnych,
- wizytówki z uszlachetnieniem – wzbogacone drukiem selektywnym w wielu rodzajach.
Tak naprawdę, jednymi z najczęściej zamawianych wizytówek są wizytówki jednostronne, na standardowym kartonie powlekanym. Mogą one być dodatkowo lakierowane na wysoki połysk lub matowo. Sekretem udanej i efektywnej wizytówki są dwie rzeczy: jakość wykonania oraz jej projekt.
Jakość wykonania wizytówki
Przez to pojęcie rozumiemy zastosowanie kartonów o wysokiej gramaturze, np. 350 g/m. Zapewnia to wizytówce oczekiwaną sztywność i trwałość. Na jakość wykonania składa się również technologia druku. Dla wizytówek niskonakładowych stosuje się najczęściej druk cyfrowy, natomiast dla większych nakładów druk offsetowy. W przypadku drukowania wizytówek na innych materiałach niż karton, np. PVC czy metalu, można zastosować alternatywne metody druku, takie jak sublimacja lub sitodruk.
Projekt wizytówki
W projektowaniu wizytówek należy kierować się przede wszystkim zasadą elegancji, czytelności i spójności. Jeśli firma posiada ustaloną identyfikację wizualną, to wizytówka powinna być zgodna z jej zasadami i kolorystyką. Jeżeli są to pierwsze wizytówki dla firmy, która dopiero rozpoczyna istnienie na rynku, warto zadbać o takie elementy jak:
- odpowiednia wielkość liter – ułatwia szybkie odczytanie tekstu przez każdą osobę,
- kolorystyka – warto zapewnić wysoki kontrast, czyli ciemne litery na jasnym tle,
- logo – jego wielkość nie powinna być nadmierna, tak aby pozostawić wystarczającą przestrzeń na pozostałe elementy.