Sektor public relations stał się oddzielną, wysoko wyspecjalizowaną branżą. Korzysta z niego wiele firm, utrzymując lub budując od podstaw swoją markę. Na co zwrócić uwagę, wybierając partnera w tworzeniu wizerunku?
Agencje PR-owe, takie jak Agencja Public Relations OBTK dbając o działania z zakresu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu czy employer brandingu, pozwalają firmom pozyskiwać nowych kontrahentów i podtrzymywać relacje ze stałymi klientami. Kiedy i jaki PR-owiec sprawdzi się najlepiej?
Najlepszy PR-owiec to ten, który już u Ciebie pracuje…
… i zajmuje się na co dzień czymś zupełnie innym niż wizerunek Twojej firmy. Choć oczywiście należy pracować nad dobrą opinią wśród klientów, warto pamiętać że najgorszy PR mogą stwarzać pracownicy własnej firmy. Jest to sytuacja krytyczna i jeśli zawiedzie komunikacja pomiędzy kadrą kierowniczą a pozostałymi pracownikami, wszelkie nasze starania o dobry wizerunek zawalą się pod ciężarem plotek czy niepochlebnych internetowych komentarzy. Co więcej, niezadowolony pracownik gorzej wykona usługę czy produkt, a to z kolei zaowocuje niezadowoleniem usługobiorcy. Dobra agencja PR-owa skupia się zatem nie tylko na obiegu informacji poza firmą, ale w równym stopniu na tym, jak działa komunikacja wewnętrzna, gdyż w praktyce dobra opinia o firmie zaczyna się od opinii wewnątrz firmy.
Doradca wizerunku dobry czyli elastyczny
Nie ma dwóch takich samych sytuacji. Dla wzmocnienia pozytywnej reputacji potrzeba ciągłej elastyczności, pomysłowości i doświadczenia. Doradztwo także jest produktem, o tyle szczególnym, że wymaga indywidualnego podejścia do każdego zleceniodawcy. Zaufanie do doradcy wizerunkowego powinno zależeć od tego, czy jest on innowacyjny, czy szuka nowych rozwiązań zgodnie ze swoją najlepszą wiedzą. Powinien najpierw uważnie wysłuchać i przeanalizować to, czego się dowiedział, zanim zaproponuje rozwiązania. Trudny projekt powinien go raczej inspirować niż napełniać obawą. I co szczególnie istotne – zespół doradców powinien składać się ze specjalistów o różnych kompetencjach. Tworzenie reputacji stało się procesem bardzo złożonym, rozległym i różnorodnym. Wąska specjalizacja może już nie wystarczać.
Działanie w kryzysie – szczególne wyzwanie
Oczywiście, najlepiej jest zapobiegać i prowadzić pozytywne działania wyprzedzające, jednak kryzys jest wpisany w naturę gospodarki, zarówno w skali makro, jak i mikro. Odbudowa reputacji przedsiębiorstwa to zadanie pracochłonne, delikatne i wymagające szczególnych umiejętności. Wiążąc się z kreatorem wizerunku dobrze jest upewnić się, czy ma kompetencje do skutecznych działań nie tylko w czasie prosperity, ale także właśnie w kryzysie. Wówczas bowiem pojawiają się najsilniejsze napięcia i największe obciążenia. W sytuacji kryzysowej bezcennym jest ten partner, któremu możemy naprawdę zaufać. To oznacza, że sięgając po pomoc specjalistycznej agencji wizerunkowej należy upewnić się co do jej doświadczenia i skuteczności np. przy dotychczasowym rozwiązywaniu kryzysów w firmie.