W trakcie użytkowania sieci internetowej ładujemy setki stron, wpisując w przeglądarkę ich adres, pobieramy pliki, sprawdzamy pocztę czy wysyłamy dane na inne serwery. Wszystko to obciąża w pewnym stopniu łącze internetowe, którym dysponujemy. Dlaczego jednak czasami szybkość internetu jest ewidentnie niezadowalająca, pomimo faktu, że teoretycznie dysponujemy szybkim połączeniem z internetem?
Jakie mamy łącze?
Najważniejszym czynnikiem, który pozwoli na precyzyjne określenie szybkości połączenia internetowego, jest typ posiadanego łącza. Możemy uzyskiwać w swoim domu lub w firmie połączenie z siecią na trzy sposoby:
- za pośrednictwem modemu DSL,
- za pomocą modemu telefonicznego,
- za pomocą połączenia kablowego.
Największą szybkością charakteryzują się połączenia kablowe i DSL, zaś najmniejszą łącza korzystające z modemu telefonicznego. Jeśli nie mamy innej możliwości, jak łączenie się z internetem przez modem telefoniczny, warto zaopatrzyć się w urządzenie, które wysyła i odbiera informacje z prędkością 56 kilobitów na sekundę (kb/s). Negatywny wpływ na szybkość transmisji danych w linii telefonicznej ma stare okablowanie. Z takiego typu połączenia z internetem korzysta już bardzo mało użytkowników.
Najnowocześniejszą metodą łączenia się z internetem jest wykorzystywanie światłowodów w sieci optycznej. Niektórzy providerzy usług internetowych oferują taką możliwość, określając ją mianem Fiber Optic Sevice lub w skrócie FiOS. Światłowody oferują wyższe prędkości sieci internetowej, niż tradycyjne połączenia wykorzystujące kable miedziane.
Można także łączyć się z internetem w sieci bezprzewodowej Wi-Fi. Szybkość połączenia zależna jest wówczas od:
- lokalizacji komputera,
- innych urządzeń bezprzewodowych, jakie znajdują się w zasięgu sieci.
Na jakość połączenia bezprzewodowego Wi-Fi wpływa liczba jednoczesnych użytkowników sieci oraz odległość od bezprzewodowego punktu dostępu lub routera. Nie bez znaczenia są również przeszkody fizyczne. Większą szybkość połączenia uzyskamy przy przybliżeniu komputera do punktu dostępu do internetu i zlikwidowaniu przeszkód fizycznych, jeśli jest taka możliwość.
Prędkość oferowana przez usługodawcę
W umowie o dostarczanie usługi dostępu do sieci internetowej provider powinien określić maksymalny możliwy transfer danych (np. 10 Mb/s). Należy podkreślić, że nie jest to gwarantowana prędkość wysyłania i odbierania danych, ale wartość maksymalna do osiągnięcia przy danym połączeniu sieciowym. Jeśli chcemy sprawdzić, jaką średnią prędkość ma nasz internet, wystarczy wykorzystać narzędzie do mierzenia szybkości internetu (link do narzędzia) . Takim narzędziem będzie program Speed Test, który skontroluje prędkość pobierania i wysyłania danych oraz opóźnienia w przesyłaniu pakietów. Wyniki korzystania z narzędzia do mierzenia prędkości internetu prezentowane są w raporcie, w postaci liczbowej, w jednostce megabitów na sekundę. Na tej podstawie można wysnuć wnioski o średniej prędkości pobierania i wysyłania danych z komputera.