Użytkownicy platform mobilnych, telefonów, smartphonów czy tabletów, posługują się niezliczoną ilością aplikacji, począwszy od budzików, kalkulatorów, poprzez organizery, kalendarze, a kończąc na grach, mniej lub bardziej zaawansowanych. Za każdą z tych aplikacji stoją ich twórcy, nierzadko pojedynczy artyści, bo jak inaczej nazwać osobę łączącą w sobie umiejętności programisty, grafika, projektanta UI ? Jednak znacznie częściej aplikacja jest tworzona przez specjalistyczne firmy. Jedni i drudzy nie stworzyliby żadnej aplikacji, nawet najprostszej, gdyby nie wsparcie oraz narzędzia dostarczane przez twórców danego systemu.
Niniejszy artykuł oraz kolejne mają za zadanie przedstawić narzędzia dla programistów, ale nie tylko, jakie dostarczane są przez twórców systemów operacyjnych platform mobilnych. Przeglądowi poddane zostaną tzw. SDK, a także narzędzia im towarzyszące, ale nie tylko, ponadto przyjrzymy się wsparciu jakie oferują producenci, głównie w postaci dokumentacji oraz przykładów kodu.
Badane systemy operacyjne
Arbitralnie zostały wybrane poniższe systemy mobilne, a w rezultacie to właśnie ich SDK poddane zostaną analizie. Aby oddać sprawiedliwość do naszych rozważań wybrano dwa popularne systemy (Android, Windows Phone) oraz dwa skrajnie niepopularne (Bada, WebOs), tudzież rzadkie, w szczególności na polskim rynku.
- HP WebOS
- Google Android
- Samsung Bada OS
- Microsoft Windows Phone
Nie wykluczone, że w przyszłości przyjrzymy się także innym systemom, ale obecnie to pieśń przyszłości
Kryteria oceny
W trakcie przeglądu narzędzi programistycznych zostaną wzięte pod uwagę wymienione poniżej cechy. Niewykluczone że lista ta w przyszłości ulegnie zmianie. Ostatecznym celem naszego postępowania będzie zbudowanie tabeli, z której w łatwy sposób dowiemy się o podstawowych cechach SDK danego systemu operacyjnego.
Lista kryteriów
- Producent
- Rejestracja
- Czy wymagana jest rejestracja w celu pobrania SDK lub jego części
- Wersja
- Aktualnie najnowsza wersja
- Język programowania
- Jakie języki można wykorzystać do zbudowania aplikacji?
- Biblioteki
- Czy dostępne są biblioteki, jeśli tak to jakie?
- OpenGL
- Czy można skorzystać z OpenGL?
- Dostępność SDK
- Dla jakich systemów operacyjnych dostępne jest SDK?
- IDE
- Czy dostępne jest IDE, lub możliwość integracji SDK z jakąś platformą ogólnego przeznaczenia ?
- Edytor GUI
- Czy jest edytor do tworzenia interfejsu użytkownika?
- Emulator
- Czy jest dostępny emulator ?
- Wsparcie
- Jakie wsparcie może wykorzystać twórca aplikacji?
- Sklep aplikacji
- Czy jest prowadzony sklep z aplikacjami?
- Dodatkowe opłaty
- Czy należy wnosić dodatkowe opłaty z tytułu tworzenia aplikacji na dany system?
- Wspierany sprzęt
- Lista wspieranych urządzeń
Już niedługo pojawi się pierwszy artykuł, omawiający system HP WebOS, zapraszam.