W nowoczesnej, rozwijającej się organizacji myślenie o architekturze systemów wyłącznie w kontekście oprogramowania to za mało. Jakie inne elementy powinno się włączyć w architekturę systemu w firmie?
Dobra architektura systemu, czyli jaka?
W tradycyjnym ujęciu architektura systemu jest opisem struktury wykorzystywanych w organizacji aplikacji. Nie tylko określa, jakie komponenty wchodzą w skład systemu, ale zawiera również informacje na temat tego, jakie powiązania zachodzą pomiędzy poszczególnymi aplikacjami.
Projektując architekturę systemów, warto jednak patrzeć szerzej i uwzględniać środowisko biznesowe firmy.
W nowoczesnych organizacjach nie mówi się już wyłącznie o architekturze oprogramowania, ale o architekturze biznesowej. Kluczowe jest uwzględnienie w niej tego, w jaki sposób poszczególne aplikacje wspierają procesy biznesowe zachodzące w firmie. Dobrze zaprojektowana architektura systemu powinna być przygotowana nie tylko pod kątem obecnej sytuacji, ale brać pod uwagę również to, w jaki sposób organizacja będzie się rozwijała w kolejnych latach.
Nowoczesne przedsiębiorstwa z powodzeniem wykorzystują możliwości, jakie dają im technologie: rozwiązania w chmurze, korzystanie z dużych zbiorów danych – gromadzenie i analizę, internet rzeczy, media społecznościowe i wiele innych. W takim środowisku szczególnie ważne jest, by architektura systemu była zaprojektowana tak, by scalała wszystkie te elementy w sprawnie działającą całość.
Architektura systemu w firmie? To zadanie dla specjalistów
Stworzenie dostosowanej do potrzeb organizacji architektury systemów IT to zadanie, które warto powierzyć specjalistom. Korzystając z ich doświadczenia oraz świeżego spojrzenia na zachodzące w firmie procesy, można uzyskać efekt w postaci technologicznie spójnego, nastawionego na rozwój rozwiązania.
Na jakie wsparcie mogą liczyć przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na zlecenie zaprojektowania architektury systemu specjalistycznej firmie?
Współpraca z firmą tworzącą architekturę systemów to połączenie usług doradczych i wsparcia technicznego. Początkowy etap może obejmować ocenę obecnej lub planowanej architektury systemów, rekomendację narzędzi, procesów i standardów, opracowanie strategii modernizacji, planowanie struktury danych. To wszystko stanowi przygotowanie do kolejnych elementów procesu tworzenia architektury: wykonania projektu, jego implementacji i wdrożenia.
Myślenie o połączeniu możliwości technologicznych z zastosowaniami biznesowymi architektury systemu jest Ci bliskie? Dołącz do GlobalLogic – sprawdź aktualne oferty pracy i twórz z nami unikalne rozwiązania cyfrowe dla najbardziej wymagających klientów!