Masz już za sobą swoją pierwszą aplikację webową lub mobilną? I jak tam sprzedaż? Dobrze poszło? A może mogło pójść lepiej?
To nie Twoja wina, że wyniki sprzedaży nie były zachwycające. Nawet Steve Jobs stworzył na początku komputer, który nie pozwolił mu odnieść oszałamiającego rynkowego sukcesu. Apple I przeszedł bez większego echa. Ale już Apple II stał się iskrą, która rozpaliła konsumentów do czerwoności.
Ty również możesz zarobić na swoim kolejnym pomyśle. Być może po prostu nie znasz jeszcze metod, które mogą Ci przynieść największe dochody. Dlatego sprawdź, jakie metody monetyzacji może zaimplementować do Twojej aplikacji software house i wybierz z nich kilka dla siebie.
Sprzedaż oprogramowania. Droga najprostsza, ale nie jedyna.
Najbardziej oczywistym sposobem wydaje się udostępnianie aplikacji na zasadzie sprzedaży. Wpływ na konto jest wówczas jednorazowy od każdego klienta. Prawda? Nie, nie musi tak być.
Możesz równolegle korzystać z niektórych metod wymienionych poniżej. Reklamy oczywiście nie są dobrym pomysłem. Ale już łącząc sprzedaż z mikropłatnościami możesz zarobić nawet kilkadziesiąt razy więcej.
Czasem dobrym pomysłem jest również udostępnienie części funkcjonalności za darmo. Potrzeba tu dobrego wyczucia. Aplikacja w wersji darmowej musi dać kupującym na tyle dobre efekty, by chcieli ją polecać. Powinna jednak pozostawiać wrażenie niedosytu, aby rzeczywiście inwestowali w nią pieniądze.
Sprzedaż technologii bazowej. Dwa warianty monetyzacji.
Stworzona przez software house aplikacja może stać się bazą, którą można dostosować do różnych potrzeb. Sprzedaż prowadzi się wtedy na dwa sposoby.
Możesz samodzielnie dokonać dostosowania po rozpoznaniu oczekiwań klienta. A później zaoferować mu gotowy produkt oparty na tym samym systemie bazowym. Druga opcja to sprzedawanie pozwolenia na wykorzystanie bazy do samodzielnej customizacji. Odbiorca nie musi wtedy tworzyć wszystkiego od zera, więc oszczędza pieniądze. Ogranicza też czas niezbędny do wdrożenia oprogramowania, którego mu potrzeba.
Platformy sprzedażowe dla własnych lub cudzych produktów.
Założenie sklepu internetowego wydaje się dość oczywistym pomysłem. Okazuje się jednak, że sklep można rozwijać na różne sposoby.
Po pierwsze wcale nie musisz sprzedawać produktów fizycznych. Możesz stworzyć platformę z e-bookami, kursami czy konsultacjami. Co więcej – nie jest powiedziane, że w sklepie internetowym mają się znaleźć Twoje produkty i usługi. Równie dobrze możesz zlecić firmie programistycznej projektowanie dedykowanej aplikacji na wzór Allegro czy Etsy. Wówczas zarabiasz na prowizji od każdego sprzedanego towaru, a taki biznes skaluje się niemal automatycznie.
Model abonamentowy. Subskrypcja aplikacji z software house.
Na początek mała uwaga. Umowę abonamentową zawiera się na określony czas. W przypadku aplikacji zaoferujesz więc raczej subskrypcję. Każdy miesiąc korzystania z aplikacji wymaga wtedy uiszczenia opłaty. Jest ona pobierana automatycznie z konta Twojego klienta.
Ten model marketingowy sprawdza się najskuteczniej, gdy pierwszy miesiąc korzystania z aplikacji jest darmowy. Można również zaoferować dużą zniżkę przy wykupieniu subskrypcji kwartalnej, półrocznej lub rocznej.
Mikropłatności oparte na budowaniu motywacji do gry.
Programiści z software house mogą również wbudować w Twoją aplikację moduł sprzedażowy z wirtualnymi przedmiotami. Jest to często spotykane w branży gier online przeznaczonych dla wielu graczy. Istotne jest to, by zakupione bonusy nie dawały zbyt dużej przewagi podczas grania. Gry typu pay-to-win zbierają wiele negatywnych recenzji, co źle wpływa na ich renomę.
Wiesz, co sprawdzi się lepiej? Przedmioty, które pozwalają na personalizację postaci. Zdziwisz się, jak wielu graczy jest w stanie wydać na to spore pieniądze. I to bynajmniej nie wirtualne.
Reklamy. Sprawdź, czy software house nie przesadzi z ich ilością.
Jeśli Twoja aplikacja rzeczywiście przydaje się ludziom, przymkną oni oko na obecność reklam. Oczywiście tylko wtedy, gdy wyskakujące okienka nie zniechęcą ich do korzystania z apki już po kilku minutach. Postęp technologiczny umożliwia takie programowanie aplikacji, by reklamy pojawiały się w mało drażniących miejscach. Warto z tego skorzystać – zwłaszcza gdy planujesz zarabiać na oprogramowaniu długoterminowo. Jak widzisz, możliwości jest sporo. Od Ciebie zależy, które z nich wybierzesz do swojej aplikacji. Istnieje jeszcze jeden sposób, by rozwiać wątpliwości. Zadzwoń do software house i przedstaw swoje cele biznesowe. Specjaliści chętnie podzielą się z Tobą wiedzą o tym, jakie rozwiązania IT najczęściej stosuje się w aplikacjach podobnych do Twojej.