Zdecydowałeś się rozpocząć przygodę z fotografowaniem? Pierwsza lustrzanka albo bezlusterkowiec, ostatnio dość popularny, już zakupiony? Świetnie, bo wybór aparatu to poważny krok, ale nie ostatni. Przed tobą jeszcze konieczność dokupienia właściwych obiektywów. Owszem, wraz z aparatem pewnie otrzymałeś w pakiecie obiektyw, ale niekoniecznie musi on spełniać twoje wymagania i nadawać się do twoich potrzeb. Powinieneś poznać podstawowe cechy obiektywów, aby wybrać idealny uniwersalny obiektyw na początek, a z czasem zacząć zaopatrywać się w bardziej zaawansowane obiektywy dopasowane do konkretnego typu zdjęć.
Cechy obiektywu
Każdy obiektyw cechuje się kilkoma właściwościami, z których najważniejsza to ogniskowa. Zasadniczo wyróżnia się obiektywy zmiennoogniskowe i stałoogniskowe, ale w ramach tego podziału są jeszcze obiektywy o różnych parametrach.
Ogniskowa
Ogniskowa decyduje o tym jak duże powiększenie oferuje obiektyw – tak można by to w prosty sposób ująć i taka definicja na potrzeby początkującego fotografa jest wystarczająca. Obiektyw może mieć wartości w zakresach:
l Około 14 mm, czyli małą ogniskową. Obiektyw z taką ogniskową nadaje się do fotografowania krajobrazów, wnętrz czy architektury.
l Od 35 mm do 50 mm, czyli średnią ogniskową. To bardzo uniwersalne spektrum, które sprawdzi się także przy niektórych reportażach i portretach.
l Od 85 mm do 200 mm, czyli dużą ogniskową stosowaną w fotografowaniu portretów.
l Powyżej 200 mm, czyli bardzo dużą ogniskową stosowaną w fotografii sportowej lub przyrodniczej.
Obiektyw zmiennoogniskowy a stałoogniskowy
Obiektywy zmiennoogniskowe mają zakres ogniskowej. Zmianę ogniskowej w obiektywie umożliwia zoom. Jeśli obiektyw ma zakres od np. 24 mm do 50 mm, czy od 18 mm do 105 mm, to znaczy, że ma zoom – pierścień, którego przekręcenie zmienia zakres ogniskowej. Warto tu nadmienić, że obiektywy z bardzo szerokim zakresem ogniskowej, pozwalające na uchwycenie od bardzo szerokiego kadru do sporych zbliżeń niestety nie robią wysokie jakości zdjęcia. Obrazy mają słabą optykę i są bardzo ciemne, dlatego taki obiektyw nie sprawdza się w robieniu zdjęć w trudnych warunkach. Gdyby istniał jeden, uniwersalny obiektyw do robienia doskonałych zdjęć w każdych warunkach, to wtedy profesjonaliści nie nosili by ze sobą kilku obiektywów i nie zmieniali ich w zależności od rodzaju fotografii. Obiektyw do wszystkiego, niestety czasem okazuje się być do niczego.
Obiektyw stałoogniskowy, tzw. stałka czy prime lens po angielsku, nie umożliwia zmiany ogniskowej. Jest ona zawsze taka sama. Obiektywy stałoogniskowe mają większą jasność niż zmiennoogniskowe, są lżejsze, cechują się większą doskonałością optyczną i niższą ceną. Jednakże ich główna wadą jest to, że nadaj się do danego typu fotografii i nie dają żadnej elastyczności.
Jasność
To parametr obiektywu mówiący o sile światła i oznaczany literką f, wskazujący na to, jakie jest maksymalne otwarcie przysłony. Im niższy parametr f, tym bardziej otwarta przysłona i więcej światła pada na matrycę. Do wybory są wartości f, które z każdą zmianą wskazują, że na matrycę pada dwa razy mniej światła. Obiektywy mogą mieć jasność f 1.0, 1.4, 2.0, 2.8, 4.0, 5.6, 8.0, 11, 16, 32. Co daje jasny obiektyw z niskim parametrem f? Możliwość uchwycenia szczegółów nawet przy słabym świetle.
Stabilizacja
Niektóre obiektywy mają wbudowany czynnik stabilizacji obrazu, który koryguje drgania i eliminuje je poprzez wykonywanie ciągłych mikro ruchów. Stabilizacja poprawia możliwości obiektywu o około 1 działkę przysłony i zdecydowanie warto mieć obiektyw z taką wbudowaną funkcją.
Mocowanie
Aspekt, na który może rzadko się zwraca uwagę, ale w praktyce dość ważny – każdy producent ma swój system mocowania obiektywu na aparacie. Dlatego najlepiej jest wybierać aparat i obiektyw tego samego producenta, np. kupować obiektywy do Nikona, jeśli aparatu tej maski się używa. W przeciwnym razie może się okazać, że trzeba będzie stosować przejściówki, a to może pogorszyć jakość zdjęć.
Jaki obiektyw wybrać?
Zatem, jaki obiektyw wybrać na początek? Eksperci uznają za najbardziej uniwersalny obiektyw w przedziale 17 mm – 55 mm albo 24 mm – 70 mm z f/1.8. Warto mieć jeden standardowy zoom w niższych zakresach ogniskowej. Obiektyw 17-55 czy 24-70 powinien sprawdzić się i w robieniu szerokich kadrów i ładnych portretów. Z taką bazą można zacząć uczyć się fotografowania i próbować sił w różnego typu fotografiach, by wybrać swój ulubiony. Jeśli chce się mieć bardziej rozbudowany zestaw, to można dokupić do tego drugi zoom w zakresie 70 mm do 200 mm, który pozwoli na wykonywanie lepszych reportaży, portretów, a nawet zdjęć przyrodniczych. Trzecim obiektywem na stanie powinien być bardzo jasny, stałoogniskowy obiektyw, np. 50 mm f/1.8, ale ogniskowa tego obiektywu już zależy od preferencji. Jeszcze lepszy jest obiektyw z f/1.4 czy 1.2.
Dowiedz się więcej: Obiektywy stałoogniskowe i zmiennoogniskowe NIKKOR
Obiektyw do konkretnego typu fotografii
Podsumujmy wiedzę o ogniskowej i jej dopasowaniu do konkretnego typu fotografii.
Gdy już zdecydujesz się, jaka fotografia jest twoim konikiem, możesz dokupić do uniwersalnego obiektywu z zoomem 17-55 obiektyw o konkretnej ogniskowej nadającej się do danego rodzaju fotografii. l Fotografia krajobrazowa: wybierz obiektyw 14 mm lub 24 mm albo zoom 14mm – 24 mm.