Rozmaite gadżety elektroniczne stają się coraz powszechniejsze. Wielu z nas kupuje je, zabiera ze sobą wszędzie, każdego dnia, używa ich zarówno w domu, jak i poza nim. Intensywne użytkowanie naraża jednak sprzęt na zniszczenie. Czy warto więc ubezpieczyć nasze gadżety?
Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2016 r. przez Accenture, 80% Polaków posiada komputer, 75% – smartfon, a 37% – tablet (źródło: http://biznes.onet.pl/wiadomosci/kraj/75-proc-polakow-ma-smartfona-tablet-tylko-37-proc/zv522g). Nabywając sprzęt elektroniczny, coraz częściej otrzymujemy jednocześnie propozycję wykupienia polisy ubezpieczeniowej na dane urządzenie. Czy warto się zdecydować na taką ochronę?
Wypadki chodzą po smartfonach
Do najczęściej dotykających drobną elektronikę wypadków należą uszkodzenia mechaniczne (następujące zwykle po upadku sprzętu na ziemię) oraz zalanie czy zawilgocenie. Polisa ubezpieczeniowa, w przeciwieństwie do gwarancji, umożliwia uzyskanie rekompensaty wydatków poniesionych na naprawę czy zakup nowego urządzenia w takich przypadkach. Przydaje się też w razie awarii na skutek przepięć, zniszczeń spowodowanych przez osobę trzecią, narażenia na wysokie lub niskie temperatury itp. Warto sprawdzić, czy dane ubezpieczenie gadżetu elektronicznego obejmuje pokrycie strat w przypadku kradzieży, a także czy urządzenie będzie chronione polisą również po upływie okresu gwarancyjnego.
Ochrona przed nieautoryzowanym użyciem
W przypadku kradzieży problemem jest nie tylko utrata samego urządzenia, ale również możliwość użycia go przez złodzieja. Niektóre polisy gwarantują pokrycie strat wynikłych z bezprawnego użycia: otrzymamy więc zwrot kosztów połączeń telefonicznych, wysłanych SMS-ów i MMS-ów, utraty środków na koncie abonenta wykorzystanych przez złodzieja do transferu danych, a także utraty środków pieniężnych z konta bankowego (jeśli złodziej przy pomocy telefonu zapłacił zbliżeniowo bądź wykonał przelew).
Oferta gadget insurance elektronicznych na polskim rynku jest jeszcze skromna, choć stopniowo się poszerza. Brakuje jeszcze firm wyspecjalizowanych w tej dziedzinie, takich jak brytyjska Gadget Cover, choć możliwe, że pojawią się wraz ze wzrostem zapotrzebowania na takie usługi.